Ytskikten på gång!

Telefonen har gått het mellan oss, målaren och plattsättaren. Det är oanat mycket små beslut att ta. Men det har fungerat imponerande bra! Ibland är det svårt att lösa saker på telefon när man inte ser det framför sig, då gäller det att lita på att de som pysslar med detta hela dagarna vet vad som blir bästa lösningen!

Det första större bekymret var att det tyvärr inte gick att lägga halvförbandssättning i stora badrummet. Plattläggaren hade kämpat och slitit sitt hår i en halv dag innan han gav upp och ringde. Det var omöjligt att få till fallet korrekt i mot de bägge golvbrunnarna vid halvförbandsättning. Inget att diskutera alls, får man inte till fallet är det ju självklart att vi inte kan ha det så! Så vi skickade ok till normal sättning i bägge badrummen i varje fall. Vår önskan var att plattsättaren skulle försöka få till det med halvförband i tvättstugan, men eftersom det är två golvbrunnar även där så är ju risken stor att även den måste få stryka på foten. Efter att ha pratat ihop oss lite (naturligtvis per telefon eftersom vi i detta läge befinner oss på helt skilda platser) så kommer vi fram till att om det inte går att lösa med halvförband i tvättstugan kommer vi köra på normal sättning över hela huset. Känns lite trist men då blir helheten som bäst nu när det är som det är. Johan & Daniel på BL har varit jättetrevliga och tillmötesgående hela tiden och de ska försöka lösa logistiken så att tvättstugan läggs alternativt lutningen checkas av före klinkersen i hallen börjar läggas.

Det var med spänd förväntan jag styrde mot huset idag! Robert har ju sån tur att han kan svänga in på vägen hem från jobbet då huset ligger på vägen, inte riktigt lika smidigt för min del!

huset_mar-13 005 dålig bild, trots att det inte blev som vi tänkt blir det bra ändå 🙂

huset_mar-13 004kakelpelaren i hörnet ovanför badkaret – känns lite utmärkande just nu men med badkaret på plats tror jag det lugnar ned sig!!

huset_mar-13 006var lite skeptisk till 20×40 plattorna men
störs inte alls av dem när de väl är på plats! ❤

huset_mar-13 003i vardagsrummet har kaminen kommit på plats och på taket sitter skorstenen! Önskar så att jag hade fått sett den innan skyddspappen åkte på, men jag får se den tids nog 🙂

huset_mar-13 007målaren har dragit igång och på “korvvagnen” ligger
alla golvlister och torkar efter första lagret färg

huset_mar-13 008även de flesta fönstersmygar och fönsterbänkar har fått sig ett lager grundfärg…

huset_mar-13 011fodret till altandörren har kommit på plats

huset_mar-13 009och i köket är baldakinerna med infälld LED-spot på plats!!

huset_mar-13 015detta var jag ruggigt nära att missa – elektrikern har varit på plats! Här är spottarna utanför wc/allrum/tvättstuga

huset_mar-13 016spottarna i hallen

huset_mar-13 017och i gången mellan allrum och kök

huset_mar-13 018framför kyl/frys

huset_mar-13 019… och i köket!!

Det saknas ett par spottar i hallen samt i den inre hallen, sen är det spottarna som ska in i fönstersmygen som ska upp men det är ju först när målaren är klar med sitt! Jag är jättenöjd med takspottens utseende, den passar fint in i taket. Jag hoppas bara att jag inte ångrar mig när vi märker dess ljusstyrka…

huset_mar-13 020till den eller möjligen de som inte förstod vårt bekymmer med grova väggar
som jag skrev om tidigare. Dörrkarmen blir för smal för väggtjockleken,
vilket har gjort att snickarna får sala på ca 15mm (till vänster i bilden).
Detta ska sedan målaren måla in i samma färg som dörrfodret.
Magnus har löst det på ett riktigt snyggt sätt!!

huset_mar-13 021det blev några extra snickartimmar på grund av detta men för att spara
på tiden så fick vi själva runda av kanterna på salningen. Idag insåg jag att målaren är på gång så lite panikartat har jag idag börjat gå lös på ett
par av kanterna. Jag hinner förhoppningsvis med att fixa de resterande
under morgondagen och därefter kan vi nog andas ut lite då jag tror
att våra åtaganden nu börjar vara färdiga 🙂

This entry was posted in Badrum, Byggprocessen. Bookmark the permalink.

One Response to Ytskikten på gång!

  1. malincatrin says:

    Vilken härlig kakelpelare i badrummet. Man blir glad när man ser den. Kommer bli riktigt bra när badkaret är på plats tror jag allt!! Kul att ytskiten är på gång 🙂

Leave a Reply

