Gör om – gör rätt!

Förra fredagen styrde vi kosan mot Haparanda och IKEA, målet var inköp av garderober till huset. I onsdags kväll var slutligen golvet lagt i både inre hall och sovrum, så vi drog mot huset för att skruva vuxenpusslet! Det gick väl sisådär. Direkt vi öppnade första paketet ser jag att vi fått med oss fel stommar hem – det visar sig att alla sju paket var stommar i fullhöjd, men med ett djup av 35cm 😦 Gråt & tandagnisslan! Någonstans har det felat. Jag vet att jag tyckte att garderobsvinsingen i Haparanda inte var någon höjdare – antingen har stommarna varit märkta med fel hylla & fackplats, eller så har prylarna legat fel på lagret. Oavsett vad så dubbelkollade vi aldrig artikelnumren när vi tog paketen, vilket vi nu har lärt oss “the hard way”… Träligt är det i varje fall, men jag försöker trösta mig med att vi inte är de enda som gjort denna miss…

Några snabba samtal senare hade vi lyckats låna ett släp (Tack Mange!!) och jag kunde, tack vare toppensnälla kollegor, med kort framförhållning lämna över jouren och istället ta en kompdag och rulla till Sundsvall tur o retur… Några timmars sömn senare packade jag och jyckarna in oss i bilen, hämtade upp släpet och rullade i sakta mat de 35 milen söderut mot Sundsvall…

Väl framme inser jag att min förhoppning om en halvtom butik och parkering inte riktigt besannades. Sportlov kan tydligen även tillbringas på IKEA… Lunchkön var ringlande lång så trots att jag var hungrig kilade jag först igenom butiken och plockade åt mig det jag skulle ha. Bara efter att ha lastat vagnen med åtta stora tunga platta paket gjorde mig halvt genomblöt av svett. Jag hade redan klurat fram den mest lämpade taktiken för lastning till släpet – i Haparanda finns det ju en lastzon utanför utgången där man kan köra fram bil och släp, så man slipper dra tunga vagnar över halva parkeringen – tanken jag hade var att jag skulle packa vagnen färdig, lämna den alldeles intill kassorna, kila ut och köra fram bil och släp till lastplatsen för att sedan kila in igen, betala och direkt ut till släpet. Men. Det jag inte hade koll på var att lastzon för släp inte finns i Sundsvall 😦

Istället gjorde jag så att den packade vagnen fick stå och vänta utanför kassorna medan jag kilade upp till restaurangen och käkade lunch. Det blev den vanliga kycklingen även denna gång. Även om Haparanda har en bättre parkering/lastzon så är maten bättre i Sundsvall 😉 Eftersom parkeringen var så gott som full när jag anlände fick jag lov att parkera i ett av de bortre hörnet – bil med släp tar ju ganska mycket plats i anspråk. Vad jag inte tänkte på då – men vackert fick erfara senare, var att jag bevisligen hade nedförsbacke ned mot entrén, vilket också innebär att jag hade uppförsbacke upp till släpet 😉 Det måtte ha varit en rolig syn – ett stycke vagn med 8 x40kg paket på hjul, med grus som ska övervinnas i uppförsbacke. Pumpen och benen fick jobba – hemligheten är att aldrig stanna i en uppförsbacke utan tvinga benen att trampa på 😉 Sträckan från utgången till släpet kanske var 150-200m men sanna mina ord vad tungt det var! Inlastningen i släpet var ju rena barnleken i jämförelse 🙂

Stoppet i Sundsvall varade i två timmar inkl hundrastning vilket innebar att vi ganska omgående var på rull igen, den här gången hemåt! We dit it! jag och jyckarna o BMWn och släpet!! Framme i byn vid middagstid och fick middag serverad hos svärmor, äntligen skönt med fast mark under fötterna – det fanns en liten tendens till gungande underlag… Efter middagen inleddes “projekt skruvande”!

huset_mar_13fem garderober till sovrummet hann vi med innan sena kvällen anlände! “Vår” Magnus är grym, han har fixat takanslutningen rätt så när som på millimetern!! Nu är det bara anslutningarna till sidorna kvar men det kommer så småningom!

Det var två trötta hjältar som stupade i säng sent igår kväll, den ene tokförkyld och full av intryck från nya jobbet, den andra med 70 mil i röven. Jag kan meddela att den här kvällen inte har utvecklat många knop. Nu ska vi sova till vi vaknar i morgon bitti och i helgen skruvar vi resten av garderoberna till inre hallen 🙂

This entry was posted in Förvaring. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

