Mattesnillet har räknat fel och jakten på den perfekta kökstapeten…

Det är tyvärr så att ett par olika faktorer tillsammans har gjort att pärlsponten inte räcker till 😉 Vi tyckte vi la på ordentligt för spill, men redan när vi målade pärlsponten märkte vi att det var mycket som var skadat. Därtill blev det lite extraytor som kläddes som vi inte hade räknat med (limträbalkarna osv). Därför räcker inte pärlsponten till vinkelväggen som delar av matplatsen från hallen…

Nåväl, ingen större skada skedd. Robert jagade mig som en tok i torsdags när jag satt fast på jobbet utan möjlighet att svara – snabba puckar – hur löser vi detta? Ett alternativ var att åka och handla ett par extra paket av någon återförsäljare lokalt, dock så är dessa inte målade före uppsättning vilket inte är helt hundra eftersom att trä rör på sig. Ett annat alternativ var att sätta upp liggande råspont istället – men där blev det stopp från min sida. Det återstående alternativet blir att tapetsera väggsnutten istället! Nackdelen är att vi tyvärr inte har lagt till någon OSB-skiva bakom denna vägg – eftersom vi skulle ha träpanel där… :/ Känns lite sådär om vi nu har tänkt montera upp en liten kökstv på väggsnutten men en liten tv ska tydligen inte väga så mycket så det borde tydligen gå att lösa med gipsankare. Vi får väl helt enkelt välja kökstv utifrån vikten och inget annat 😉

Men då var vi tillbaka med näsan i tapetböckerna… Detta eviga bekymmer. Jag är ganska klar över att det skulle vara trevligt med en färggrann och upplivande tapet mitt i allt det vita. Väggen är ju inte speciellt stor och den är lätt att tapetsera om i framtiden – även om jag inte är någon stjärna!

intrade early bird386010Pip Studio från Intrade är fortfarande en favorit,
men passar kanske inte jättebra i ett kök..
.

amelieSandbergs Amelie hade jag gärna sett,
men min andra hälft är inte av samma åsikt…

Boråstapeter, Bohème 15_thumb[5]Denna tapet hittade vi tapetserad på EM i Umeå, vi gillade den bägge två men det tog tid att luska fram tillverkaren. Visar sig att den är från Boråstapeters utgångna kollektion Bohème, mönstret är gammalt och togs upp för nyproduktion för ett par år sedan. Och, som tidigare – så fastnar jag mest för tapeter som inte går att få tag på längre 😦

bohemeen närbild på bohèmetapeten
– jag älskar dess detaljer som fångar ögat och gör en nyfiken!

borastapeter anno 1905 129228efter en del surfande på nätet hittade jag denna underbara som skulle kunna göra sig otroligt bra mot allt det vita, även den från boråstapeter, men ur kollektionen Anno 1905
– tror ni den går att få tag på? Nej, utgången kollektion!!
Boråstapeter står inte högt i kurs hos mig just nu. Det mesta de har i “gammal stil” i dagsläget är 110% retro vilket är alldeles för retro för min smak…

duro_atmosfär3_florence-large-666-03_medDuro Atmosfär III Florens
– ännu en medaljongtapet i milda toner. Fin tapet, men njae, tror egentligen inte på ytterligare en medaljong och dessutom inte denna milda färg till allt det vita….

Duro_atmosfär3_667-04-tulipa_128I samma kollektion återfinns denna – Duro Atmosfär III Tulipa
Blommigt är ju aldrig fel i köket, men svarta tulpaner… Kanske inte?

duro_collage_septemberDuro Collage September
återfinns i ett flertal olika färgtoner. Gillar mönstret i sig, men gillar inte den systematiska screentryckkänslan (regelbundenheten) i tapeten. Hur avancerat är det att göra en sådan här tapet? Det är en liten kvist som är uppritad, sedan är den kopierad en gång spegelvänt och sedan är det “bara” att kopiera och klistra in mönstret…

midbec_anoushka_11003Midbec Anoushka 11003
– trevlig mönstrad tapet i milda färger, finns i flertalet olika toner.
Det tråkiga med väggsnutten som ska tapetseras är att det eventuellt ska stå en
möbel där – antingen ett hörnskåp, eller ett vitrinskåp, eller som sagt en frukost-tv
och i sådana fall antagligen med en byrå eller liknande nedanför…
Detta gör att man kanske måste tänka till både en och två gånger över vilken tapet
man väljer, vi borde nog hellre satsa på småmönstrat än stormönstrat.
Även om denna tapet är något mittemellan i mönsterstorlek,
så är nog egentligen vackrast som en riktig fondtapet,
-med möbler i vägen kommer den nog inte alls till sin rätt.

duro_cornelia_lövsal_grön_43082Duro Cornelia
Jag har länge varit klar över att tapeten bör gå i någon varm ton, gärna grönt
eller röd-rosa. Här är ett alternativ till småmönstrat, men tyvärr är denna tapet
även den mönstrat regelbunden – dvs upptapetserad ser man tydligt att
mönstret är “kopierat och klistrat”. Inte okej för min del!

Morris_tapet_tapeter_willow_bough_minor_210489Willow Bough Minor från William Morris är kanske ett alternativ!
Jättefin tapet som jag fastnat för, dock så har tyvärr även lite symptom på
“klippa och klistra” när den sitter uppe på väggen 😦

william-morris-wallpaper-standenWilliam Morris tapet standen saknar dock helt “klippoklistra-syndromet”
utan är helt oregelbunden!!! – Hejja, äntligen!!
En jättefin, varmtonad och småmönstrad tapet.
Ett mycket hett alternativ till vår köksvägg!!

boråstapeter garden party 3467En lite tråkigare tapet men i samma tema – Boråstapeter Garden Party,
vitgrå bakgrund och gröna små växt slingor i rutmönster. Kommer fungera
ypperligt, men kanske lite för ljus och tråkig med tanke på allt annat vitt?

midbec_only_one_005Midbec Only One – denna är faktiskt riktigt riktigt fin, i varje fall på nätet.  Kan den tänkas vara lite för storblommig för att passa fullt ut på en liten väggsnutt och bakom eventuella möbler? Jag vet inte riktigt, men jag ska ta en noggrann titt på den live i tapetböckerna till veckan. Jag gillar den. Om inte annat kanske den kan vara ett bra alternativ till lilla allrummet istället för den tapet som är tilltänkt där redan och som jag själv inte är helt överens med… Någon som vet vad det är för blommor?

Att välja tapeter är ett evighetsgöra. Trots att vi inte ska ha speciellt mycket tapet, så är det stor beslutsångest. Dessutom stor tumme ner för Boråstapeter som har plockat bort alla sina finfina gamla tapeter och ersatt dem med nåt humbojumbo fullt av retrostilar. Jag är fortfarande för min strålandé idé om att tapettillverkarna borde kunna producera tryck och papperskvalitet efter kundens beställning! Utvecklingen går framåt 😉

Det är tur att jag är ledig några dagar till veckan, då ska jag tillbringa ett par timmar bland tapetböckerna för sen ska vi försöka få till ett möte med målaren och då måste allt vara klart!

This entry was posted in Färg & tapet. Bookmark the permalink.

2 Responses to Mattesnillet har räknat fel och jakten på den perfekta kökstapeten…

  1. Hej, om ni inte hinner bestämma er för en tapet så ta en målad yta i stället så länge. Så kan ni sätta pärlspont eller tapet senare. Det är nog så många val att göra ändå och i all hast leder ofta till fel. En efärgad vägg i samma färg som pärlsponten kan man dock inte störa sig på 🙂
    Bara ett tips.
    Caroline

Leave a Reply

