Byggbesök dag 77

Tyvärr har vi inga bilder från i onsdags, som faktiskt bara är dag 77 sedan resningen – de kämpar på bra snickarna!! Innertaket är i princip helt färdigt, det var bara ungefär en tredjedel av ryggåstaket kvar att sätta upp när vi var förbi en snabbis i onsdags och enligt besked från Robert som hann in i huset en sväng både i torsdags och fredags så räckte panelen hela vägen. Men det var riktigt på håret. Tyvärr var det ju fem buntar innertakpanel som skadats under leveransen och som vi reklamerat. Vi kom dock överens med A-hus om att vänta till taket börjar bli klart för att se hur mycket som saknas, men som sagt så räckte det ju ändå!! Jätteskönt, för det hade känts drygt om det bara hade saknats 2-3 paneler…

I sovrummen sitter fönsterbänkarna på plats och fodren kring fönstren är tillsågade. I tisdags hämtade jag upp den fönsterbänk som brorsan gjort och den är så exakt lika dan som de övriga att jag inte kan skilja på dem!! Snacka om att man har en toppenskicklig bror! Det är spännande och nu känns det att det börjar närma sig “färdigt” även om det sannolikt kommer gå mycket långsammare framöver.

I torsdags och fredags kämpade de med att slipa, slipa och åter slipa den där plattan. Det är fortfarande oklart hur lång tid de behöver innan det är färdigslipat! Ikväll kör Robert ned ett par paket av pärlsponten till huset, och i morgon anländer kök och tvättstuga. Tanken är att köket ska monteras relativt omgående och det är därför de är i behov av ett par buntar pärlspont! Spännande värre! Men sen kommer nog byggtakten slås av lite, plattan behöver tid på sig att torka och snickarna har ett annat hus som snart ska resas.

I onsdags kom jag ifrån jobbet tidigt, då passade jag på att bege mig ut på jakt efter lite färg. Baseco kunde inte leverera så stor mängd färg att det räcker till att måla alla våra taklister, därför hade jag med mig en bit takpanel och begav mig mot färghandlaren. Det blev både irritation och besvikelse innan jag själv lyckades hitta decorvaxet. Det verkar vara den färgton och täckningsgrad som ligger närmast panelen. Vaxet och en bruten kulör hängde med hem och i helgen var det tänkt att det skulle provstrykas här hemma men det har jag helt enkelt inte hunnit med!

Lurigt det här med taklist när man har ett färdigmålat tak, eller laserat tak. Med en annan vitkulör på väggen (nu pratar vi annat än standardvit) så får man ett tak med en vitfärg, en list med annan vitfärg, och väggen med en tredje vitfärg. Det känns plottrigt och störande. Hur brukar folk lösa det? Varken killen på Baseco eller färgaffären kunde svara på min fråga 🙂 Jag vill gärna att tak och taklist smälter samman och tillsammans utgör gränsen mot väggpanelen. Sedan kommer alla golvlister, fönsterfoder och lister i den vanliga standardvita kulören. För mig känns det som taklisten ska hänga ihop med taket. Somliga kanske löser det genom att inte ha några lister alls, men det fungerar inte riktigt i vårt hus 🙂

Tror nog att det kommer lösa sig med tiden. Nu stundar bara 1,5 jobbdag kvar, sedan packar vi väskan och beger oss mot Sundsvall för en liten kombinerad kortsemester och shopping; Fjällräven outlet, IKEA, Bauhaus, XXL – och en spa-afton med efterföljande trerätters på Södra Berget. Känns finfint! Anar att det är hög tid att upprätta en shoppinglista 😉

This entry was posted in Byggprocessen. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

