Fönster, spröjs och vackra fönsterbrädor gör känslan komplett!

I fredags levererades fönsterbrädor och fönstersmygarna, tanken är att de ska börja monteras väldigt snart. Fönsterbrädorna är tillval, vi hade först tänkt oss fönsterbrädor i oljad ek men ångrade oss i sista stund och körde på allmogevarianten som ska målas vita istället. I kombination med allmogelisterna hoppas jag att de kommer det matcha husets övriga stil! Vi fick oss en snabbkik på fönsterbrädorna i helgen, de var betydligt finare än jag kunnat tänka mig!!

DSC_0265Grova, men ändå otroligt vackra!

Eftersom det är standard att fönsterbrädan utgår i badrum till förmån för kakel och att vi inte hade tänkt på detta tidigare, så står vi nu med en fönsterbräda kort. Den som saknas är till lilla toan där vi ska ha pärlspont och målat istället för kakel på väggarna. Som tur är har jag en toppenskicklig bror som jobbar på ett snickeri! Han har idag lovat att göra en exakt likadan fönsterbänk till lilla toan, och dessutom har han lovat att göra smygar till de väggavslut som kräver det, troligen blir de med samma spårfräsning som kommer igen i fönsterbänkarna… Lovely!!

linapalandet2  linapalandet
i väntan på att få uppleva bänkarna på sin rätta plats surfade jag planlöst efter inspirationsbilder och hittade då dessa underbara foton hos linapalandet.blogspot.com
Även om vi inte kommer ha foder på undersidan av fönsterbrädan (våra sticker ut från väggen en bit) och vi har “fuskfönster” (vridfönster istället för de klassiska med fast mittpost som ses här) så hoppas jag att vi ska kunna få till en likadan känsla som dessa bilder förmedlar! Helt underbart!!

När vi, för nästan två år sedan, var ute och sökte inspiration till vårt hus så besökte vi A-hus visningshus Arholma på Nybygget, Arlanda Stad. Hela huset hade otrolig finish och gav en suveränt gedigen känsla. Det var också här jag upptäckte tapeten Early Bird från Intrade’s kollektion Studio Pip – den helt underbara tapeten som jag bara älskar!

Arholma_fönsterinspirationsbild från entrén på villa Arholma på Nybygget, bilden är lånad från a-hus.se
– ser ni den underbara fågeltapeten? vi får samma fönsterbänk som på bilden, fast jag upplever att vår är grövre?!

Arholma_fönster2en annan inspirationsbild, även den hämtad från a-hus.se och är tagen i deras visningshus Arholma på Nybygget, Arlanda Stad. Fönsterbrädan och fodret är så fiiiint! och vi kommer få samma i vårt hus!!!

Arholma_golvlisteren tredje inspirationsbild från villa Arholma, Nybygget – a-hus.se
denna tog jag med bara för att visa golv- och taklister. Vi valde till klossar både till golv- och taklister, men kommer troligen ändå låta snickarna gera hörnen. Robert vill gärna sätta klossar kring dörrfodren och det blir nog snyggare än att inte ha dem! eller vad tycker ni?

Efter att ha varit in i Arholma och upplevt huset live är det svårt att inte förälskas! Vi var dock väldigt eniga om att detta hus är alldeles för stort för oss. Jag minns också att jag förkastade Arholmas tvättstuga då den var både stor och rymlig, men ändå inte. Det fanns till exempel inget naturligt utrymme att ställa upp en torkställning för att hängtorka tvätten! Arholma var dock inspirationen till det tvåvåningshus vi skissade fram som alternativ till den enplansvilla vi nu bygger!

DSC_0258idag avslutar vi med en dagsaktuell bild från huset i vinterskrud! Nu längtar jag efter de där kalla dagarna i februari när solen börjar visa sig på himlen igen…

This entry was posted in Dörrar och fönster. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

