Förvaringsutrymme kan man aldrig få för mycket av!

Vi har jobbat helg bägge två, men för min del har helgen varit riktigt lugn. Detta gjorde att jag hade tid över att klura på det här med garderober i huset. Vi har ju ritat in mycket plats för förvaring – huset rymmer två garderobsväggar, en i sovrummet och en i den inre hallen. Utöver detta har vi ritat garderober i hallen och i tvättstugan och sen har vi också klädkammaren som finns intill hallen.

I tvättstugan kommer vi bara ha två högskåp med plats för förvaring av ytterkläder, övrig yta kommer tas upp av bland annat skor och en hatthylla för vardags-/arbetskläderna.

För garderoberna har vi tagit in ett par offerter. Vi har länge funderat över att sätta skjutdörrar i den inre hallen men tvekar lite . Den inre hallen är ganska smal, vilket skulle göra det smidigt med skjutdörrar. Alla väggar kommer vara vitmålade, väggen mot badrummet är klädd med råspont. För att få ytan att kännas större hade det varit bra med ljusa dörrar på garderobsväggen, men jag har inte hittat några fina vita skjutdörrar 😦 Sen är det det här med priset. Skjutdörrar inkl inredning, till inre hallen, landar in på omkring 20 loppor. Då tycker jag själv att inredningen inte är helt optimal. Man kan tro att det är så enkelt att planera garderoberna med skjutdörrar, men ärligt talat så är det allt annat än lätt att få det bra!

Någonstans måste man snåla in lite, och säga vad man vill men IKEA har faktiskt mycket funktionella garderober. Jämfört med den offerterade skjutgarderobsvarianten ligger prisbilden på ungefär hälften, och då tycker jag själv att vi får ett mer optimerat förvaringsutrymme. Den stora nackdelen är att vi inte kan gömma undan vapenskåpet i en vanlig garderob och det är svårt att ställa in diverse resväskor och hockeytrunkar på golvet bakom dörrarna men jag får försöka intala mig själv att vi faktiskt har ett helt förråd till övers för sådana ändamål…

ImageNåt åt det här hållet känns som en lämplig inredning. I mitten finns plats för handdukar, sängkläder, gardiner och annat smått och gått. Till höger hade jag tänkt mig förvaring av säsongsattiraljer så som julpryttlar mm. Till vänster finns det gott om plats för långa klädesplagg (min balklänning bland annat) och diverse skjortor och blusar.

ImageMed dessa dörrar till tror jag det kan bli riktigt bra. Det frostade glaset ger lite mer rymd i det trånga utrymmet och dörrarnas form är ganska tidlös. Tanken är sedan att samma dörrar får följa med in i sovrummet, jag tror helt enkelt att det kommer kännas rörigt om vi väljer olika dörrtyper i de bägge utrymmena.

Bara ett litet angenämt bekymmer… Rummet är ca 7cm för kort för att rymma 6 stommar i bredd. Vi hoppas dock att det är möjligt att sno några centimetrar från sovrummes djup och bredda väggen mellan badrum och sovrum några centimetrar. Om detta går att lösa får vi se när huset är på plats och innerväggarna börjar komma upp!

Till sovrummet rymmer vi fem stommar i bredd, även om vi snor lite utrymmer till inre hallen. Jag har i varje fall funderat på något i denna bana;

Image

vi får då två garderober vardera och får samsas om den femte, den längst till höger kommer hamna bakom sovrumsdörren så där kommer de icke vardagliga prylarna att hamna. Med samma dörrar som i den inre hallen kommer det likna något som det här;

Image

Det bästa med IKEAs garderobssystem är att de har stommar med hög höjd, jag har inte hittat någon annan tillverkare som ger en garderobshöjd på 236cm!

Till tvättstugan blir det inredning i samma serie som övriga skåp och lådor, inköpta från Sentens. Garderoberna kommer vara högskåp i samma serie för att få ett enhetligt uttryck.

Det allra största frågetecknet är är fortfarande förvaringsutrymmet i hallen. I detta utrymme hamnar golvvärmefördelaren. Före gjutningen av plattan hade vi kontakt med rörmockaren för att diskutera hur vi skulle kunna lösa detta på bästa sätt. Golvvärmefördelaren är nu vänd med inspektionsluckan in i garderoben (det kändes inte så kul att ha en stor lucka på väggen inne i lilla allrummet) och den är också förflyttad till ena sidan inne i garderoben, så att vi ska kunna ha en sektion med draglådor från golv till tak där inne. Detta innebär dock att vi begränsas och måste sätta skjutdörrar med ett skensystem innanför, typ elfa eller liknande. Eftersom bara skjutdörrarna går på omkring 7 loppor till denna lilla yta hade jag kunna tänka mig att börja med ett snyggt draperi med öljetter på stång, men vi får se. Vi kan i varje fall inte göra något åt detta förrän väggarna är uppe och utrymmet är inmåttat!

Planeringen för klädkammaren tror jag vi får bo in oss innan vi bestämmer oss för något, det lär väl bli något elfasystem eller liknande för att få till det på ett bra sätt!

This entry was posted in Förvaring. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

