Tapeter är svåra beslut!

I höstas gick jag en tapetserarkurs på Färg & Tapet i Umeå, kursen var superrolig och den estetiska ådran fick utlopp för lite inneboende frustration! Har ni någon aning om hur många tapetkollektioner det faktiskt finns?! Hur många kataloger man ska bläddra igenom?! Jag och Robert tillbringade en eftermiddag bland borden och fasen vad less vi var innan vi slutligen lämnade bygget!! Då hade vi knappt gått igenom en tiondel…. Men vi hade i varje fall några tapetförslag med oss hem!

Målade väggar ska inte underskattas! Vi kommer ha både pärlspont och råspont i huset, dessa kommer troligen målas i en vit kulör. Panelen har vi köpt från Baseco, den beställdes redan i somras på Noliamässan, med fin rabatt 😉 Pärlsponten har måtten 15×95 och ska pryda väggar i kök, matplats och hallen mot lilla toaletten och tvättstugan. Till en början var det tänkt vi bara skulle ha pärlspont i köksdelen, men efter lite funderande kom vi fram till att det hade varit smidigt att även klä delar av hallen med pärlspontpanelen. Tapeter slits ganska hårt när man har fyrbenta kamrater i huset! Och speciellt i utrymmen där man passerar hela tiden!

När vi väl bestämt oss hade vi dock ett angenämt bekymmer – panelen vi beställt skulle inte räcka… Ett telefonsamtal senare var det dock fixat – vilket toppenbemötande, de dubblerade vår pärlspontbeställning och gav oss samma pris som vid tidigare beställning! Guldstjärna till Baseco!

Väggen i vardagsrummet mot badrum och inre hall kommer prydas av en liggande råspont med spår i storlek 15×145, panelen fortsätter även bakom kaminen. Vi gillar modellen med spår bättre bägge två och jag tror den gör sig bra mot den stående pärlsponten. Samma panel fortsätter sedan i hallen på den långa väggen från köket och ända till ytterväggen i allrummet. Mest troligt blir även denna vitmålad. Panelleveransen kommer i början av december. All panel ska målas minst ett varv före den sätts upp, vilket innebär att vi har julledigheten räddad 🙂

Åter till detta med tapeter… Vi har velat fram och tillbaka, hade tänkt ha målade väggar i princip överallt, men blir rädd att det blir för vitt och för stelt?! Vi har dock ett par tapetförslag på lut;

Ct-Brix (ArabesqueMC)  -  calibratorfunderar på denna medaljongtapet till i vardagsrummet, men kanske blir det
för mycket med både medaljonger och råspontvägg? kanske är det vitmålade
väggar
som är “the thing” istället för Decorama 5217?

boras_vintage_1633i sovrummet blir det en fondvägg med den underbara Vintage 1633 från Boråstapeter. Denna hade vi i sovrummet i lägenheten i stan och den är ljuvlig! Övriga väggar i rummet ska målas i en bruten färg i tapetens bakgrundsfärg.

Till lilla badrummet där vi ska ha tapet ovan pärlsponten har vi inte alls varit överens. Ända sedan vi var på nybygget och jag klev in i hallen i A-hus Arholma har jag varit helt såld på en fågeltapet från Intrade, i det huset finns tapeten ovan en pärlspont och jag blev helt knäsvag! Den är så otroligt fin! Jag sökte med ljus och lykta och det tog tid innan jag hittade igen tapeten, men den dagen jag fann den slog hjärtat små glädjevolter!! Men det var någon annan som inte tyckte som jag…

boras_vintage_1626 Det vi kunde komma sams om till lilla toan var denna, Boråstapeter Vintage 1626, denna är grå i tonen. Jag hade gärna sett den i den olivgröna kulören men fick se mig besegrad.

Borosan 39145 linne gråjag kan även tänka mig denna ovan pärlsponten, Borosan 39145. En grå tapet
i linnelook.
Den är snygg, inte så plottrig och jag tror att det hade passat bra mot
allt det vita.
Jag tror denna tapet kan lyfta fram kaklet, pärlsponten och badrumsinredningen lite mer än det tidigare alternativet?

intrade early bird386010Det här är min favorit, som jag letat! Tapeten heter Early Bird från Intrade.

För några veckor sedan sa Robert att han ändrat uppfattning, det var visst inte så tokigt med en färgklick ovan en vit bröstpanel – det kändes nästan som om jag vunnit högsta vinsten på lotteri 😉 Det enda jag är lite rädd för är att väggytan i toaletten blir för liten så att tapeten inte kommer till sin rätt. Där jag sett den live har den suttit i en hall ovan en pärlspontpanel med öppet upp mellan våningsplanen – att få uppleva den i denna miljö var helt outstanding!

duro essens kabelin 286_01till allrummets tre väggar funderar vi på Duro Essens Kabelia 286-01 som komplement till den vita råsponten. Jag gillar den, men kanske blir det en aning trist med brist på färg? Kanske passar Early Bird bättre i allrummet än i lilla badrummet?

tapeter_54138_amelieEtt annat alternativ vi (jag) har på lut till allrummet är Sandbergs Amelie,
även den en ordentlig färgklick som man blir glad av att se på. Jag tror den
skulle göra sig otroligt bra mot allt det vita i allrummet och hallen.
Tyvärr delar inte min bättre hälft den åsikten. Jag tror jag ska arrangera
en kupp och besöka Anna & Erik i Piteå så får vi se om det ger önskat resultat 😉

amelievisst, lite rörig, men man blir glad när man ser den!
och lite rörighet har aldrig varit fel mot allt det strikta!!

This entry was posted in Färg & tapet. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

